Fara lista de nume, nu exista afacere!
Cel mai bun instrument de care dispui (capitalul social) in aceasta afacere este lista ta de nume - insiruirea numelor acelor persoane care in viitor ar putea sa-ti devina clienti si/sau parteneri de afacere: membrii de familie, prieteni, colegi de scoala sau serviciu, vecini, cunostinte, dar si persoane recomandate de acestia.
Pentru ca lista sa poata fi filosita cu adevarat in scopul afacerii, este recomandata respectarea a trei reguli de baza: sa fie accesibila si usor de manevrat, sa fie extinsa permanent cu noi si noi cunostinte, lista de nume nu este doar "lista numelor" (completeaza in dreptul fiecaruia cat mai multe date despre acesta: varsta, localitate, ocupatie, stare civila, copii, stare materiala, etc.). Ti-am intocmit un model in sectiunea "documente"! Toate acestea te vor ajuta sa gasesti "butonul declansator" la fiecare dintre cei pe care urmeaza sa-i introduci in afacerea ta. Te avertizez de la unceput: majoritatea se vor multumi numai cu reducerile din cumparaturile personale (80%), unora li se va parea extrem de atractiv sa castige si din cumparaturile celor din reteaua lor de clienti (15%), iar altii vor face o cariera in SCNet si vor fi adevaratii conducatori de structuri (5%). Statisticile nu mint niciodata!
Cea mai importanta recomandare pe ti-o pot da este sa nu omiti pe absolut nimeni din aceasta lista, nu fa niciodata greseala sa gandesti tu in locul vreunuia dintre ei (ex: il cunosc eu foarte bine pe Popescu, sigur ma va refuza, asa ca n-are rost sa-l trec pe lista). Ca sa-ti fie mai usor si pentru a fi sigur ca nu omiti pe nimeni, eu te sfatuiesc foarte sincer sa-ti iei frumos agenda telefonului mobil si s-o copiezi de la un capat la altul! La scrierea numelor nu ne gandim niciodata daca pe respectivul il va interesa afacerea! Si, inca ceva ... cred ca nu ai uitat deja ca esti in perioada in care nu faci nimic singur, asadar sfatuieste-te cu instructorul tau si da-i la sfarsit o copie a listei tale de nume.
Secretul unei invitatii reusite!
Am ajuns la sarcina cea mai putin agreata de catre constructorii de retele, dar care este una din cele mai importante activitati in dezvoltarea structurii. Toate persoanele din lista de nume trebuiesc invitate la o prezentare sau la o intalnire particulara. Este interesant ca atunci cand ne invitam prietenii la iarba verde o facem cu multa usurinta si placere, dar daca a venit randul unei invitatii la o prezentare, ca sa le aratam noua noastra activitate, suntem dintr-o data incordati.
Desigur, motivul acestei stari este de inteles! Ne temem sa nu fim refuzati inainte de a reusi sa spunem macar despre ce este vorba. Sau ca prietenul va rade de noi. Sau ca se va supara, fiindca incercam sa-l "bagam" in ceva. Mai mult, daca bunicul tau ar sti ca te ocupi de o structura MLM in loc sa urmezi o cariera care sa-ti asigure un "viitor sigur", poate ca te-ar scoate din testament.
Din pacate, datorita acestor temeri, se poate sa ne blocam in ultima clipa si pana la urma sa nu mai invitam pe nimeni de pe lista. Este o greseala frecventa! Te previn: vei avea multe refuzuri, dar asta este foarte normal, deci face parte din joc! Trebuie sa stii de la inceput cum functioneaza lucrurile, astfel ca nu vei avea deceptii sau frustrari. Exista un principiu universal foarte consacrat, numit PARETO 80-20 (vezi in sectiunea LINK-URI) si care functioneaza si aici, desigur! Asadar, trebuie sa inviti zece persoane ca sa vina la intalnire/prezentare doua dintre ele, ceilalti opt te vor refuza, fie ca-ti spun direct in fata, fie ca se "descurca" mai elegant si invoca tot felul de motive.
Tocmai de aceea, ar fi bine daca de la inceput ai reactiona la ele cu indiferenta! Secretul unei invitatii reusite consta in urmatoarele: cand faci o invitatie, ofera doar posibilitatea participarii la prezentare si lasa cunostinta ta sa ia singura o decizie, fara a simti o presiune din partea ta!
Rude sau straini?
Am reusit! Ne-am invins frica! Acum sa-i dam drumul! Luam telefonul, gata sa sunam ... pe cine oare? Cand avem o suta de nume, cu cine sa incepem? Majoritatea expertilor in domeniu recomanda sa incepi cu cei apropiati: sora, frate, mama, tata, sot, sotie, prietenul cel mai bun! Se bazeaza pe faptul ca pe acestia ii cunosti cel mai bine si de aceea este mult mai usor sa le prezinti afacerea. Teoretic asa este, dar practic, am avut timp sa observ ca, in realitate, cercul de rude si prieteni sunt de cele mai multe ori destul de departe de ideile noi. De aceea nu prea se poate conta pe ei in ceea ce priveste munca in echipa.
Prima problema este ca familia nu ne ia in serios - prietenii nu mai vorbesc. Nu voi uita niciodata seara in care am ajuns acasa de la prima prezentare, foarte emotionat, convins ca mi-am gasit, in sfarsit, drumul meu in viata! M-am dus fericit la sotia mea si i-am spus o gramada de lucruri despre afacere, ce idee geniala au avut cei care au demarat-o si, bineinteles, cati bani voi putea castiga cu afacerea asta. Nici nu vreau sa-mi mai aduc aminte: TOTUL A ESUAT CATASTROFAL!
Pe langa faptul ca esti luat in deradere, exista un pericol si mai mare: cum membrii de familie nu cunosc prea multe despre MLM, au impresia gresita ca ne pandeste un mare pericol. Intrucat din mass-media aud numai cuvinte denigratoare (capcana, inselatorie, cacealma, joc piramidal, etc.), ei incerca (manati de cele mai bune intentii) sa ne "salveze" si sa ne "apere" de o posibila deceptie.
Problema este ca tocmai din acest motiv, nici nu aud cele spuse de noi. "Ploua" peste noi cu sfaturi bune: "Asta nu este pentru tine!", "O sa te impotmolesti in asta!", "Aia din varf castiga milioane de pe munca ta si tie n-o sa-ti dea nimic, niciodata!" si ca "unchiu Grig s-a bagat si el in asa ceva si si-a pierdut masina!"
Avand in vedere ca sunt de curand in aceasta afacere, cate sanse vom avea sa ne ocupam de toate aceste obiectii si proteste si cum sa ne convingem rudele ca este vorba despre o afacere care functioneaza corect si legal? Nu prea multe!
Rezultatul: certuri frecvente pana la miezul noptii si conflicte violente, pe parcursul carora incercam, fara rezultat, sa ne convingem unul pe celalalt de partea cui este dreptatea. In cazuri extreme se poate ajunge chiar la ruperea relatiilor.
Reguli de aur:
Luand in calcul cele de mai sus, te sfatuiesc referitor la familie si prietenii apropiati sa te limitezi strict la a-i informa si atat, fara sa incerci sa le demonstrezi ce "comoara de aur" ai descoperit, dar intre timp respecta cateva reguli:
NU incerca sa-i inscrii cu forta in structura ta, arata-le numai ce ai hotarat sa faci tu si lasa-i sa se decida singuri;
NU incerca sa-ti cooptezi rudele si cei mai buni prieteni pana cand nu prinzi ceva mai multa experienta si vei invata cum sa contracarezi obiectiile; desigur, pentru ca aici totul este gratis, inscrie-i in sistem spunandu-le ca le vei explica tu despre ce e vorba cand vei avea mai mult timp, si ca nu au nimic de pierdut, dar FII PRUDENT si nu-i "impinge" nici macar cu o vorba in construirea retelei, te vor cauta ei pe tine mai redepe decat te astepti, CREDE-MA !
INVATA sa faci o invitatie corect, respectand cateva reguli de baza: zambeste in timp ce vorbesti la telefon (suna ciudat, dar crede-ma ca asta conteaza foarte mult); convorbirea trebuie sa fie scurta si simpla; este interzis sa intri in detaliile afacerii in aceasta faza; tu trebuie sa controlezi convorbirea si nu cel apelat; daca incearca sa "scoata" mai multe de la tine, invoca lipsa de timp sau alt motiv si intrerupe convorbirea; propune doua date posibile pentru o intalnire (nu una), pentru a avea de unde sa aleaga.
Va pot spune cum procedez eu si am succes: propun o intalnire lunea, undeva in oras (dimineata), sau la sala (dupa amiaza). Daca accepta este foarte bine, iar daca are un program aglomerat pe timpul zilei, le propun varianta conferintei on-line de a doua zi, marti, ora 21.00!
NU uita ca inca nu este indicat sa faci ceva singur, asadar invita-l si pe sponsorul tau atunci cand rudele sau prietenii tai se vor arata interesati, sau si mai simplu: du-i la o prezentare oficiala din orasul tau, sau invita-i in conferintele on-line - SCNet.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu